Soon more info

Close

About

“Latuvu” heeft tot doel het promoten van kunst en kunstenaars in alle disciplines. Ze richt tentoonstellingen in te Oostende en in hun galerie in Bages (Languedoc), met voornamelijk Belgische kunstenaars. Daarnaast geeft ze artiesten van andere continenten de kans om een bepaalde periode in residentie door te brengen (AIR) in Bages.
De werken van Mark Cloet en Jan Deconynck zijn complementair: in deze confrontatie op BAD stellen we het narratieve in de bronzen van Cloet tegenover de lyrische dynamiek van de vroege werken van Deconynck. Beiden hebben hun eigen herkenbaar idioom waardoor ze een unieke plaats innemen in het Belgisch kunstlandschap.

MARK CLOET

Alhoewel menselijke vormen ontbreken in zijn werk van Mark Cloet (°1964), is de mens of het menselijke, zijn centraal uitgangspunt. Vaak zijn het bronzen beelden zoals hermetische ateliers, lege schapjes en dozen, stoelen, boeken, teilen, koffers, een bidbankje, ladders, studiebankjes, werkbankjes, bronzen schilderijen…. Heel eenvoudige objecten die op het eerste zicht simpel lijken maar door de ingenieuze bewerking ervan en het elimineren van elementen die superflu zijn, toch complex worden en hun eenvoud en intrinsieke schoonheid bewaren.


JAN DECONYNCK

Jan Deconynck (°1963) is een kunstenaar die je niet onmiddellijk kan vatten in één stijl of stroming maar die met zijn autonoom visuele taal een eigen wereld opbouwt. Of het nu landschappen, mythologische taferelen, zelfportretten, of ‘abstracte werken’ zijn, je voelt telkens de innerlijke zoektocht van de mens langs licht en duisternis die in zijn werk tot uiting komen.

In de jaren ’80 heeft hij een stempel gedrukt op het artistieke landschap in België met zijn abstracte werken waar de materie (olieverf) als het ware een andere dimensie oproept. Heel intens narratief en toch zo krachtig als tegenpool van het figuratieve werk van toenmalige  tijdsgenoten.