Soon more info

Close

About

Nick Ervinck (°1981, België) tast de grenzen tussen verschillende media af door het cultiveren van een kruisbestuiving tussen het digitale en het fysieke. Door deze kruisbestuiving drijven de verschillende media en domeinen van hun oorsprong af en vloeien ze in elkaar over. Studio Nick Ervinck is in 2003 opgericht en ontleent technieken van de nieuwe media om het esthetische potentieel en de veerkracht van beeldhouwkunst te bestuderen.

De kunst van Ervinck is het resultaat van actief zoeken om een eigen wereld in beeld te brengen. Hierdoor ontstond het verlangen om de perfectie van een virtuele wereld na te streven Zonder voorbehoud ten aanzien van de bestaande realiteit, en toch dromend van een andere werkelijkheid. Zijn hele oeuvre resulteert in een futuristisch, innovatief geheel, dat tegelijk verleidelijk en onberekenbaar is. Verleden, heden en toekomst komen op een uiterst complexe manier samen en lokken een strijd uit tussen het virtuele en het fysieke. Op deze manier wil de kunstenaar met zijn werk mee het debat voeren over wat mogelijk, aannemelijk of waarschijnlijk is.

Door het 3D-ontwerpproces heeft de kunstenaar een andere kijk op het evolutieproces van zijn sculpturen dan klassieke beeldhouwers. Hij genereert een vernieuwende vormentaal binnen de  beeldhouwkunst door zich te richten op een kruisbestuiving tussen geschiedenis, toegepaste wetenschappen en Nieuwe Media. De ontwerpen worden onmiddellijk in 3D uitgetekend waardoor Ervinck zijn sculpturen als het ware in bouwstenen produceert. Door het toepassen van copy-paste technieken in de virtuele omgeving, kan Nick Ervinck vormen en texturen ontlenen aan diverse bronnen; Zo zijn er duidelijke verwijzingen naar Henry Moore, evenals hints naar Barbara Hepworth, Hans Arp en Georges Vantongerloo. De sculpturen van Nick Ervinck spelen bewust met de beeldtaal die Henry Moore creëerde met zijn beeldhouwwerken. Ervinck zijn sculpturen zijn compact, zoals Michelangelo wilde, maar tegelijk zijn zo ook extreem uitgehold of grillig en verhouden ze zich door hun vorm.

Nick Ervinck is gefascineerd hoe kunst zich ontwikkeld door middel van nieuwe materialen en technieken. Door het vele experimenteren laat Nick Ervinck de  sculpturen zowel digitaal als manueel tot stand te komen. De gerealiseerde vormen –zowel organisch, geometrisch, vloeibaar als massief- demonstreren de sculptuur als een cross-over. Het virtueel tekenen biedt voor Nick Ervinck bijna geen limieten meer, het creëert de mogelijkheid de meest complexe computerontwerpen fysiek te vertalen.

Nick Ervinck weigert als kunstenaar zich vast te pinnen op één medium. Als veelzijdig artiest,  experimenteert hij met verschillende materialen om op die manier ook steeds weer verrassend uit de hoek te komen met nieuwe vormen. De kunstwerken die hij maakt variëren dan ook van kleine 3D prints en muurprints tot lightboxes, monumentale kunstintegraties, grote polyester sculpturen en animaties. Hij heeft de overtuiging dat een kunstwerk –  en dan met name een kunstintegratie – kan, en misschien zelfs moet, groeien vanuit zijn context. Hij geeft dan ook de voorkeur om te werken vanuit de omgeving in plaats van een vaststaande materiaalkeuze.