Soon more info

Close

About

Galerie Zwart Huis brengt hedendaagse Belgische kunst met een focus op figuratieve schilder- en tekenkunst. Zowel gevestigde waarden als jong opkomend talent exposeren in de Knokse galerie.

Tijdens B.A.D. 2017 presenteert Zwart Huis het werk van vier hedendaagse schilders: Jan De Vliegher (Brugge, 1964), Albert Pepermans (Kortenberg, 1947), Fik van Gestel (Turnhout, 1951) en Colin Waeghe (Gent, 1980).

ALBERT PEPERMANS
Galerie Zwart Huis brengt een miniretrospectief vanaf 1987 met zeven grote schilderijen op papier en kleiner werk, door de kunstenaar zelf geselecteerd. Hij hanteert een aparte eigen stijl, die aanleunt bij Pop Art en Dadaïsme.  Zijn werk is wars van regels. Pepermans is een kind van de anarchistische jaren zestig. Het rock-‘n-rollgehalte van zijn kunst werd reeds in de jaren tachtig legendarisch, alsook het onorthodoxe gebruik van media en het kleurgevoel.
Albert Pepermans is van opleiding graficus en hij stond als illustrator op de loonlijst van Humo. Na de eerste solotentoonstelling in 1979 kwam de internationale opmars gauw op dreef. Het kunstmilieu was tuk op de performances die hij uitvoerde in Brussel, Parijs, New York en aan de Berlijnse Muur. Vandaag is hij allicht het meest bekend door de drie samenwerkingsprojecten met Hugo Claus in de jaren negentig: Cité, Libération en Et voilà le travail. Ze werden in 2011 gepresenteerd in het Kunstenfestival Watou en nadien in een rondreizende tentoonstelling ‘Fabels’.
De schilderijen met zwarte contouren en beperkt kleurgebruik hebben een uitgesproken grafische inslag en doen denken aan lino- en houtsnede. Ze zijn geschilderd op flinterdun patroonpapier, zijn favoriete drager. De laatste jaren evolueert zijn werk naar een monumentale schilderkunst op papier. Met uiteenlopende technieken en materialen als stempels, sjablonen, inkt, verf, papier en hout tekent en schildert Pepermans eindeloze reeksen in een soort écriture automatique die schippert tussen figuratie en abstractie.

JAN DE VLIEGHER
De werken van Jan De Vliegher hebben een realistisch karakter en bevinden zich in het figuratieve veld. Hij hecht niet aan het narratieve of aan de anekdote maar zoekt naar universele situaties. Hij is geen historieschilder, hij vertelt geen verhalen, hij doet niet aan politiek, heeft geen boodschap, tenzij een zuiver schilderkundige. In feite is hij een abstract schilder, ook al schildert hij de werkelijkheid aan de hand van foto’s.
Uit de ontelbare fotografische opnames kiest de schilder een beperkt aantal beelden die met de computer zorgvuldig bewerkt worden. Compositie, vorm, kleur en perspectief worden als voorbereiding van het schilderen gemanipuleerd en aangepast. In zijn doeken zoekt De Vliegher het magische moment waar de figuratie eindigt en de abstractie begint, het moment waarop de realistische illusie ophoudt en het onderwerp in verf verandert.
Jan De Vliegher schildert het licht. Het licht dat weerkaatst en reflecteert tot het loskomt van de objecten en haast abstracte composities gaat vormen. Wat steeds weer opvalt in zijn werk is de vreugde van het schilderen.
Jan De Vliegher (°1964) woont en werkt in Brugge. Hij studeerde schilderkunst aan het Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten, Gent. In 1998 debuteerde hij solo in de expositieruimte van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst Gent – nu de Vrienden van het S.M.A.K. In 2000 was hij laureaat van de Prijs voor Beeldende Kunsten van de Provincie West-Vlaanderen.
De Vliegher nam deel aan belangrijke tentoonstellingen zoals ‘Trapped Reality’ (Santa Monica-Barcelona, 1997), ‘De tuinen van Granada’ (PMMK Oostende, 2002), ‘Marines in confrontatie’ (Beaufort, PMMK Oostende 2003), ‘Fading’ (Museum van Elsene, 2009) en ‘Schatzkammer’ in het kasteel van Gaasbeek (2011). Werken van hem werden opgenomen in de collecties van onder andere Dexia Brussel, Mercator Verzekeringen Antwerpen, Vlaams Parlement Brussel en het Museum voor Moderne Kunst Oostende.

FIK VAN GESTEL
Fik van Gestel (°Turnhout, 1951) woont en werkt in Gierle bij Turnhout. Na zijn opleiding aan de Koninklijk Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen debuteerde hij begin jaren tachtig van de vorige eeuw. Zijn schilderijen werden al snel opgemerkt en naar analogie met de Italiaanse ‘Transavanguardia’ en de Duitse ‘Neue Wilden’ als ‘neo-expressionistisch’ omschreven. Dit  ‘stempel’ heeft hij ondertussen al lang van zich afgeschud. Doorheen de jaren heeft hij het schilderen uitgediept en verfijnd en heeft hij zich de finesses er van eigen gemaakt. Daarbij legt hij een uitgesproken gevoel voor licht en kleur aan de dag, maar het opvallendst is ongetwijfeld zijn tactiele sensibiliteit. Deze laat hem toe om zeer genuanceerd om te gaan met de verf. De essentie van het schilderen zoekt hij in het schilderen zelf. Het is niet alleen een fysiek, maar ook een mentaal proces waarbij het onderwerp van zijn schilderen vervat ligt in zijn voelen en denken, zijn ervaring met de hem omringende wereld. Fik van Gestel was ruim dertig jaar lang docent schilderkunst aan de Hogeschool Sint-Lukas, Brussel. Na zijn carrière als docent ging hij zich weer intensiever bezig houden met zijn eigen werk. Het resultaat is een hernieuwde belangstelling voor zijn oeuvre. Zijn recent werk combineert rust en spanning. Het bezit een krachtige schoonheid.

COLIN WAEGHE
Het oeuvre van Colin Waeghe wordt gekenmerkt door een mengeling van autobiografische elementen, flarden uit de actualiteit en beelden ontleend aan  populaire media.
De kunstenaar toont ons schildermatig verschillende invalshoeken op realiteiten die hem getroffen hebben. Zijn werken zijn doorgeefluiken van zijn ervaringen zonder gebruiksaanwijzing bij. De boodschap kan alle richtingen uit, zoals goede schilderijen moeten zijn.
Door zijn tekenachtergrond werkt Waeghe vaak met klein penceel op groot doek. Zeer eigen aan zijn werk is de vlekmatige toets. Dit weerspiegelt eveneens hoe hij naar de wereld kijkt, niet als een vaststaand maar als een continu veranderend iets, als trillende moleculen.
Colin Waeghe(°1980) woont en werkt in Brussel en in Leipzig (DE). Hij studeerde aan de Hogeschool Sint-Lukas (experimenteel atelier) te Brussel, aan het RITS (dramatische kunsten) te Brussel, aan PoPok (scenografie) in de Singel te Antwerpen en ten slotte aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) te Gent.