< Newsfeed

Hommage aan Hugo Debaere op BAD

3 juli 2019

Hommage aan Hugo Debaere (Gent °1958 / +28.03.1994), lived and worked in Ghent (B). Courtesy of Bruthausgallery.

SIC TRANSIT GLORIA MUNDI

Hugo Debaere stierf jong en geheel onverwacht in 1994. De werkelijke actuele relevantie van het werk van Hugo Debaere maakt dat we deze kunstenaar niet kunnen vergeten. Topwerk van Hugo Debaere werd opgenomen in verschillende collecties waaronder SMAK Gent en Bonnefanten museum Maastricht. Na zijn dood werd het door een reeks van omstandigheden eerder stil rond zijn werk.

Bruthausgallery, en vele anderen met ons, willen deze kunstenaar en zijn werk opnieuw het leven inblazen dat het verdient. Zo startten er opnieuw tentoonstellingen op omtrent dit belangrijke oeuvre. De piloot-expo hiervoor was de ‘Sic Transit, Gloria Mundi’-tentoonstelling in Bruthausgallery, maart april 2019.

Hugo Debaere’s praktijk omvatte een breed scala aan media, waaronder schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie, neon, video, tekenen, grafiek, installatiekunst, mixed media en performance. Zijn verblijf als ‘artist in residence’ in de plaatselijke zoo van Wiesbaden was bepalend voor zijn latere werk. Debaere ontdekte daar het werken met dierlijke mest, zo ook, olifantenmest. Het gaf zijn werk een speciale boost. Zo creëerde hij van 1990 tot 1993 grote sculpturen op basis van dierlijke mest vermengd met houtlijm en urine, aangebracht op metaal gaas en jute.

Dit soort sculpturen zoals bvb. “Grote Borst” (1992) of “Nimba” (1992) verwezen naar de mythen van oorsprong, dood en vruchtbaarheid. Hoewel deze vormen een grote expressieve invloed hebben, geeft de manier waarop ze worden weergegeven een zekere trivialiteit, dit echter zonder de suggestie van spektakel. Hangend in de ruimte, zonder stabiel contactpunt, nemen ze een lichtheid aan die geïnterpreteerd kan worden als het verlies van het vermogen om een plaats te vinden in een wereld die steeds vaker mythen over ‘oorsprong’ wegwast.

Debaere’s werk vertoont invloeden van zowel westerse als Afrikaanse kunst. Op zijn reizen in Afrika ontdekte hij de ogenschijnlijk eenvoudige patronen waardoor de mens in contact staat met de natuurlijke wereld om hem heen, maar ook de natuurlijkheid waarmee materialen worden gerecycled en een nieuwe functionele identiteit aannemen.

Debaere heeft een belangrijke en omvangrijke artistieke nalatenschap, gevestigd in Gent S.M.A.K.. In 1995 richtte Jan Hoet (voormalig directeur S.M.A.K., conservator van ‘Chambres D’Amis’, Documenta IX-1992 Kassel, ’Over the Edges’, etc.) een tentoonstelling op in het Museum van Hedendaagse Kunst in Gent, ter ere van Hugo Debaere. Bart De Baere, nu artistiek directeur van M HKA, was toentijds curator van deze grote tentoonstelling

Bruthausgallery maakte in samenwerking met de nazaten van Hugo Debaere, een relevante keuze uit topwerken. Op vraag van de organisatoren van BAD-2019, tonen we, bij wijze van hommage aan kunstenaar Hugo Debaere, een kleine greep uit zijn bijzonder brede artistieke oeuvre. Hierbij wordt voornamelijk de nadruk gelegd op de periode waarin deze kunstenaar bijzonder begeesterd werd door de Centraal-Afrikaanse zienswijze en cultuur.

Hiermee willen we een verrassend inzicht geven in wat veel mensen zullen herkennen, maar misschien vergeten zijn.

Werk van Hugo Debaere werd ook uitvoerig opgenomen in de publicatie naar aanleiding van het jubileum van ‘De Collectie’ van S.M.A.K..

J.Van der Borght — curator

Art.Dir. Bruthausgallery

Foto’s K.Snauwaert, copyright Bruthausgallery

Stay informed