fbpx

< Newsfeed

In de kijker: Atelier Ecru

26 september 2019

Christophe Urbain is samen met Stéphanie Frederickx de bezieler van interieurzaak en designgalerie Atelier Ecru.

Hoe kies je de ontwerpers bij Atelier Ecru?

Stéphanie en ik werken grotendeels vanuit ons buikgevoel. We bezoeken designfestivals en nichebeurzen, maar vinden ook inspiratie op Instagram. We kijken beiden met een andere pet op, maar met éénzelfde oog, en kiezen dus vaak hetzelfde. Je wordt wel altijd gestuurd door wat er in de markt gebeurt, maar wij willen toch zoveel mogelijk onze eigen koers varen, wars van tendensen.

Brengt Atelier Ecru wat ze in het buitenland de ‘Belgian style’ noemen?

Wij hebben ongeveer de helft Belgische ontwerpers of labels. Die worden echter aangevuld met objecten en meubelstukken uit andere, noordelijke of zuiderse landen en zelfs werelddelen. Bij ons is het eindbeeld dus een stuk eclectischer. De vormtaal die we brengen gaat van heel ruw naar heel clean, met een etnische toets. Vanuit het buitenland horen we wel dat er bij ons veel goede ontwerpers zijn. Daar betekent het woord ‘Belgisch’ iets.

Jullie openden vorige week de tentoonstelling Moving Traces 02.

Inderdaad, naast de vaste objecten in de winkel willen we ook vernieuwing tonen, van beloftevolle ontwerpers. We zien het als een soort labo voor de winkel. Op dit moment stellen we werk tentoon van Bram Vanderbeke, Destroyers/Builders en Roxane Lahidji.

Hebben jullie zelf al ontwerpers ‘ontdekt’?

‘Ontdekt’ is een groot woord, maar we werkten wel al vroeg met Vormen samen, een collectief waar we enorm in geloven en waar we samen al een mooi verhaal mee geschreven hebben. Hun pure vormtaal en mooie materialen passen perfect in ons concept. Vormen zal trouwens ook op BAD tentoonstellen.

 Merk je een verschil tussen de toegankelijkheid van je kunstgalerie en je designshop?

Toch wel, de kunstgalerie heeft een drempel. We trekken weliswaar dezelfde doelgroep aan qua leeftijd en mindset, maar omdat we Atelier Ecru ook als een winkel profileren, ligt de drempel uiteraard lager dan bij een kunstgalerie. Toch brengen we met BARBE URBAIN ook jonge kunstenaars die best betaalbaar zijn.

Heb je tips voor beginnende kunst- en designverzamelaars?

Mensen vragen mij soms: “Moet ik dat kopen?” Als ze dan bedoelen: “Is dat een goede investering?” is het moeilijk om zomaar direct meerwaarde te bepalen op langere terrmijn. Er zijn uiteraard bepaalde indicatoren die aangeven of een kunstenaar in opmars is, of al een mooi parcours heeft afgelegd. Maar ik zeg altijd: volg sowieso je hart. Als je het mooi vindt en je kunt het betalen is er geen reden om iets niet te kopen. Ik raad ook aan om naar veel galeries en musea te gaan, veel kunst te kijken en vooral de galerist aan te spreken. Zo zul je je smaak ontwikkelen, vormtaal leren lezen en weten wat iets moet kosten. En doe je research: zoek de namen op die je goed vindt, kijk wat ze nog gemaakt hebben en waar een werk in hun oeuvre past.

Durf te wachten en te sparen voor een uniek stuk. Geef liever wat minder geld uit aan een banaal serieproduct, maar kies voor unieke stuks van jong talent. Zo help je die ontwerpers en kunstenaars om verder te doen. En zo maak je ook voor hen een verschil.

Stay informed