An Bogaerts

< Newsfeed

Tijdloos

12 juli 2019

In de hitlijst van populaire reacties op de mededeling dat ik me dagdagelijks met trends bezighoud staat met stip op één: ‘welke kleur moet ik volgend seizoen dragen?’. Op de voet gevolgd door de opmerking: “Trends? Ik ben daar niet mee  bezig, ik omring me liever met tijdloze objecten.” Trends worden in de creatieve sector nog altijd als iets vies aanzien. Als een vluchtig fenomeen zonder enige betekenis, bedoeld voor zestienjarige bakvissen die hun kamer behangen met afbeeldingen van ananassen, lama’s of ‘unicorns’, én voor onwetende huismoeders die blindelings volgen wat de magazines dicteren. Tijdloosheid daarentegen, daar dweept élke designer mee. Commercieel is dat natuurlijk slim gezien: want iets wat tijdloos is, word je nooit beu. Ik zie het als trouwen met een goede vriend. Je bent er niet ondersteboven van maar je stoort je er ook niet aan. Het equivalent van een witte muur, zeg maar.

 

Wat mij betreft bestaat tijdloosheid niet eens. Over een jaar of honderd zijn die steriele witte keukenkasten, die zwarte badkamerkranen, de strakke grijze sofa’s en de marmeren keukenbladen perfect terug te dateren naar vandaag. Naar de tijd waarin iedereen krampachtig probeerde om vooral geen stempel te drukken op de designgeschiedenis. Stel je toch eens voor dat Michel Ducaroy bij het ontwerpen van de Togo sofa tijdloosheid voor ogen had. Of dat Verner Panton te veel had stilgestaan bij de commerciële levensduur van zijn Panton stoel. Die objecten zouden nooit de cultstatus hebben bereikt die ze vandaag genieten. Zijn ze tijdloos? Bijlange niet. De Togo en de Panton zijn makkelijk terug te brengen naar hun ontstaansperiode (respectievelijk de jaren zeventig en zestig) maar wat ze wél gemeen hebben is dat ze in hun tijd anders waren dan al de rest. Dat ze de grenzen van de goede smaak hebben afgetast. Dat ze zowel liefde als haat uitlokten. Niet de liefde voor een goede vriend, maar de passionele variant voor iets wat je recht in het hart raakt.

 

En daarmee zijn we precies aangekomen bij mijn persoonlijke missie op de BAD beurs. Drie trends laten zien waar we vandaag de dag niet meer omheen kunnen. Trends die emoties uitlokken. You love it or you hate it. Zonder witte muren of een marmeren keukenblad. Dat is bij deze beloofd.

Stay informed