fbpx
Arnaud Eubelen

Arnaud Eubelen

Arnaud Eubelen

Arnaud Eubelen

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

Sofi Van Saltbommel

< Newsfeed

Trend 3: The Ugly

7 oktober 2019

Designers en labels overtuigen om aan een presentatie deel te nemen met de titel ‘Ugly’, ik had me er het ergste bij voorgesteld. Scheldtirades bijvoorbeeld, en vragen als ‘vind jij mijn werk lelijk misschien?’. Maar nu we in de laatste rechte lijn zitten richting BAD beurs kan ik besluiten dat van The Good, The Bad en The Ugly die laatste zelfs de meest populaire ruimte is gebleken. Ugly staat immers niet voor ‘lelijk’ maar trekt een parallel met de modewereld, waar ugly sneakers al enkele seizoenen het mooie weer maken. Zulke uit de kluiten gewassen schoenen vallen op, ze zijn anders dan alle andere schoenen en ze verleggen de grenzen van wat door de modewereld als ‘mooi’ wordt beschouwd. In de interieursector is dat niet anders: Ugly zet zich af tegen de heel gemakkelijke en voor de hand liggende schoonheid van Scandinavische interieurs. Het is alles wat de cleane, Scandinavische hype van de afgelopen jaren niet is. Ugly is experimenteel in vorm en kleur, ugly is organisch en verrassend. Ugly is moeilijk en vraagt behoorlijk wat inspanning om te doorgronden. Maar net dàt maakt de trend zo boeiend. Niets zo verfrissend als een nieuwe esthetiek. Vooral wanneer die mensen uit hun comfort zone trekt. En dat is precies wat een nieuwe generatie designers doet. Zelfs grote merken als Vitra, Ferm Living en zelfs Ikea beginnen de eerste tekenen van ‘ugliness’ te vertonen in hun collectie. Het is heel moeilijk om de juiste woorden te vinden om ugly design – ook wel acid design genoemd – te omschrijven, net omdat de individuele stuks zich niet in hokjes laten catalogeren. Het goede nieuws is echter dat u de trend in al haar glorie kan gaan beleven op de BAD beurs.

Stay informed