Soon more info

Close

About

Guy Slabbinck maakt etsen, schilderijen en tekeningen.  Zijn werken zoeken en verbeelden emotie, mysterie en romantiek.
Hij wil zich niet onderscheiden als de nieuwste en modernste schilder en baseert zich op de schilderijen van de grote meesters die hij bewondert: Titiaan, Rubens, Manet, Delacroix, Gauguin, Ensor.
Hij houdt ervan om dingen na te schilderen en zoals een koekoek in het nest van een andere schilder te duiken. Vaak vertrekt hij van een bestaand schilderij of vanuit een klassiek thema zoals het verloren paradijs, ons duister koloniaal verleden of ingewikkelde mythologische verhalen, om via zijn eigen fantasie  op een geheel ander pad uit te komen.  Door het bestuderen en ontleden van klassieke meesterwerken, creëert hij een nieuwe beeldtaal die zeer typerend is.

‘Goede kunstenaars kopiëren. Grote kunstenaars stelen.’   zei Picasso.
Rubens heeft de helft van zijn werk aan Titiaan te danken, Van Dyck aan Rubens en zo werkt de schildertraditie verder. Uit respect voor de grote meesters wil Slabbinck dit schilderverhaal ook verder zetten en nieuwe horizonten verkennen. In feite schildert hij verhalen over de schilderkunst zelf en de positie van de kunstenaar.

‘Ik vertrek van een voorbeeld – doorgaans een werk van een meester – en ga dan plastisch freewheelen. Wie goed kijkt herkent Hals, Rubens, Ensor, Van Gogh en Manet. Lefgozers allemaal. Mijn idolen, mijn grote voorbeelden.
Mijn schilderijen zijn kanttekeningen van ondervindingen, verslagen en ontdekkingen opgedaan in het grote boek der kunsten. In mijn schilderijen, die ik met diverse technieken ter aanschouwing roep, zoek ik naar de betekenis van kleuren, lijnen en onderwerpen. De verf is middel, kleur is doel. Schilderen is voor mij een losmaking van de grond.
Ik leg mezelf weinig regels op, sta als het ware van op afstand te kijken naar hoe mijn oeuvre zich voltrekt (…) Het enige wat ik bij de toeschouwer beoog is dat hij in de schilderijen het avontuur vindt en kan vertoeven in mijn dromen.”

Guy Slabbinck (°1979, Brugge) woont en werkt in Gent, waar hij aan het Sint Lucasinstituut studeerde.  Zijn werk werd in verscheidene solo tentoonstellingen getoond o.a.Wow-Art te Brussel, MSK te Gent, Zwart Huis te Knokke en NK Gallery te Antwerpen. In februari 2018  exposeert Slabbinck samen met kunstenaar/filmregisseur Amir Yatziv in het Wroclaw Museum in Polen. De aanleiding van de tentoonstelling is de kunstdocumentaire  ‘Standyby Painter’ die beide kunstenaars maakten over de diefstal in 2000 van het schilderij ‘La plage de Pourville’ van Claude Monet uit het National Museum in Poznan. Deze diefstal werd het voorwendsel om een nieuw verhaal te vertellen over de reïnterpretatie van het onschuldig impressionistisch meesterwerk dat gebrandmerkt wordt door gewelddaad, bezitsdrang en mysterie.