Soon more info

Close

About

Jesse Willems (°1984)

Zoekt via straatfotografie en collages de grens op tussen het abstracte en het figuratieve. Toen zijn overgrootvader hem een enorme collectie van 800 oude National Geographic magazines naliet, begon hij ze een voor een te scannen, op zoek naar kleine abstracties in de foto’s. Op die manier maakt hij eigentijdse collages, met bronnen van zeventig jaar oud. Ook in zijn fotografie handelt hij op dezelfde wijze. Hij scant de steden waarin hij wandelt. Op zoek naar kleine, over het hoofd geziene fragmenten, om die dan nadien op te blazen tot grote foto’s, zodat hun abstracte schoonheid niet meer genegeerd kan worden. Dat leidde in 2017 tot zijn eerste solo-expo, ’The future – and other jet age inventions’, bij Samuel Maenhoudt Gallery in Knokke. 

Die eerste tentoonstelling was een keerpunt naar een nog abstractere manier van kijken. Geïnspireerd door de avant-gardisten uit de jaren 20 en de stoïcijnse leer van Epictetus nam zijn werk een meer persoonlijke wending. Dichter bij de noden van de 21ste eeuw. Zijn werk werd kleiner, waardoor er meer ruimte voor stilte kwam. Dat leidt uiteindelijk tot de reeks ’Chresis ton phantasion’, wat zoveel betekent als het rationeel testen van alle indrukken, om nadien te beslissen welke je de moeite vindt om te bewaren. Door al het overbodige af te wijzen, blijft enkel de essentie over. 

Het werk van Jesse Willems is terug te vinden in de collecties van het Belgisch Ministerie voor Buitenlandse Zaken, het MAS in Antwerpen, verschillende privécollecties, en is verschenen in publicaties zoals Billboard Magazine (VS), The New York Times (VS), The Times (VK), De Volkskrant (NL), …

In 2017 was zijn werk te zien in het MAS (Antwerpen à la carte), Samuel Maenhoudt Gallery (The future – and other jet age inventions) en de Belgische ambassade in Kinshasa, Congo (Barak Friture).

Zijn eerste boek, ’Barak Friture’, verscheen in 2014, en was zowel in Europa als in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Azië te koop. Het boek werd onder andere verkocht in Colette in Parijs en in Tate Modern in Londen. 

De collage die hij maakte voor de cover van het debuutalbum van Coely leverde hem een Red Bull Elektropedia award op (1st place, Best artwork) en een nominatie voor de MIA’s (Best artwork, wordt uitgereikt op 30 januari).