Soon more info

Close

About

Stief Desmet (°1973) is zowel schilder, beeldhouwer, performer als videast. Zijn werk is sterk verbonden met de natuur net zoals hijzelf. Op een affiche voor een van zijn tentoonstellingen (en op de cover van zijn monografie ‘Once Upon…’) zit hij naakt, met enkel sneakers en een vogelmasker op, in een majestueuze notelaar achteraan in zijn tuin.
Het illustreert zijn positie als kunstenaar, die zonder harnas de wereld rondom hem observeert en poogt te vertalen in zijn oeuvre.

Stief Desmet werkt consciëntieus rond het artificiële van de natuur zoals wij die kennen in parken en tuinen naar Engels model. Het is juist een natuurbenadering die opgang heeft gemaakt in de periode van de industriële revolutie, men geloofde in de maakbaarheid van het landschap. Hij vergelijkt zich als kunstenaar graag met de tuinman die langs de ene kant houdt van de natuur, maar die de wilde groei ook voortdurend moet inperken. De kunstenaar heeft ook te maken met beperkingen qua materialen, technieken, formaten. Zowel de tuinman als de kunstenaar kunnen gebruik maken van toevalligheden en die zodanig bemeesteren dat er iets nieuws, iets poëtisch uit kan ontstaan. In een nieuwe reeks monumentale sculpturen bouwt hij hybride bomen, samengesteld uit diverse boomsoorten die hij via mallen in polyester afgiet. De gestapelde stukken kunnen tot 8m hoog reiken en refereren naar het archetype van ‘de boom’, maar zijn door hun voluptueuze gekunsteldheid ook een volstrekte ontkenning van de natuurlijke boom. Maar ook bronzen nestsculpturen zijn de jongste tijd aan de orde. Ze suggereren op een zeer transparante wijze enige geborgenheid.

Wanneer Desmet beelden maakt, neemt hij veelvuldig dieren als onderwerp. Het zijn dieren die door hun iconografisch karakter dikwijls voor ideologische of meer commerciële doeleinden worden gebruikt, ze zijn met symboliek beladen en zitten in ons collectief geheugen. Het is het soort fauna dat we ook in Vlaamse voortuintjes kunnen terugvinden als een nostalgische referentie naar dieren die er ooit hebben rondgelopen. Hij heeft zich trouwens op die voortuinsculpturen geïnspireerd om enkele kunstwerken in de openbare ruimte te maken.
Voor de tentoonstelling The Beauty of the Beast in het Kasteel d’Ursel te Hingene maakte Desmet een nieuwe monumentale sculptuur op maat van de imposante oprijlaan van het kasteel. The Guard, de metershoge Duitse scheper is geïnspireerd door een kitscherig, fragiel porseleinen beeldje op grootmoeders schouw. Dit gegeven, waarbij hij de vage grens tussen domesticatie (de scheper) en het ongetemde (de wolf) onderzoekt, herwerkte hij eerder in de bronzen sculptuur Monument for a cut-up shepherd.
The Guard wordt nu binnenshuis opgesteld in de inkompartij van het ICC-gebouw als een waakzame verwelkoming van de bezoeker vooraleer hij of zij het tijdelijk paradijs der kunsten wil betreden. Willens nillens moet u door de sculptuur wilt u genieten van al het moois.
Daan Rau

https://www.stiefdesmet.com